تبلیغات
اخبار تحلیلی ایران و جهان - تابناک : افزایش بی رویه قیمت سهام با اتكا به پول دولت و ظلم به حقوق كارگران
 
اخبار تحلیلی ایران و جهان
أللهُمَّ عَجِّل لِوَلیِکَ الفَرَج
 
 
سرویس اقتصادی ـ در جریان رقابت بلوك 18 درصدی سایپا كارگزاری سرمایه‌گذاری ملی، كارگزاری عمران فارس و راهنمای سرمایه‌گذاران با یكدیگر رقابت می‌کنند كه كارگزاری راهنمای سرمایه‌گذاران برای سازمان اقتصادی كوثر به نمایندگی از بنیاد شهید، كارگزاری ملی ایران برای گروه بهمن و شستا و كارگزاری عمران فارس برای مجموعه كاركنان سایپا در حال رقابت هستند.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، با وجود تغییر شرایط سفارش گیری و آغاز شمارش معكوس برای برگزاری مجمع سالانه شركت سایپا، همچنان سه خریدار در حال رقابت نفسگیر با یكدیگر بوده و هیچ یك حاضر به كنار رفتن از این معامله حساس نیستند.
 
قیمت هر سهم سایپا كه در جریان رقابت روز چهارشنبه به 4950 ریال رسیده بود، در روز شانزدهم شنبه 26 تیر ماه 89 نیز ادامه پیدا كرد و قیمت هر سهم این شركت به 5910 ریال رسید و ادامه رقابت به روز یكشنبه موكول شد، در این میان، خریداران قیمت های 5890، 5900 و 5910 ریال را پیشنهاد كردند و پیش بینی می شود كه از مرز 600 تومان عبور كند.
 
 
روند رقابت چهار هفته اخیر نشان می دهد، معامله سهام شركت سایپا كه از روز اول تیر ماه با قیمت 3183 ریال بین سه خریدار كلید خورده بود، همچنان بین سه گروه از خریداران در جریان است و در این مدت، قیمت هر سهم این شركت 2727 ریال افزایش یافته است.
 
در چهارمین هفته رقابت و در آستانه برگزاری مجمع شركت سایپا در پایان هفته جاری، از روز شنبه 26 تیرماه رقابت برای خرید بلوك 18 درصدی سایپا با شرایط جدیدی دنبال شد و حداقل تغییر مجاز قیمت سفارش وارده به سامانه معاملات این سهم از پنج به 10 ریال افزایش یافت، موضوعی كه باعث افزایش خارق العاده و 96 تومانی قیمت هر سهم این شركت در یك روز شد.

انجام معامله سایپا پیش از مجمع از آن جهت با اهمیت است كه سودی كه در مجمع این شركت توزیع خواهد شد، در صورت انجام معامله پیش از مجمع، متعلق به مالك جدید است؛ با این حال، پیش‌بینی می شود كه با توجه به تغییر شرایط معامله و افزایش حداقل نرخ سفارش خرید، این معامله ظرف چند روز آینده و پیش از مجمع به پایان برسد و خریدار از سود سهام متعلق به عملكرد 88 در مجمع بهره‌مند شود.
 
افزایش بی رویه با اتكا به بدهی دولت
 
كارشناسان،‌ یكی از دلایل افزایش شتابان قیمت این سهم را مجوز دولت به بنیاد شهید و وزارت رفاه ارزیابی كرده اند تا این سهم بابت طلب آنها به بنیاد شهید و وزارت رفاه پرداخت شود. به همین دلیل چون قرار نیست پولی پرداخت كنند در نتیجه قیمت این سهم را افزایش می‌دهند و در رقابت نابرابر و با اتكا به طلب خود از دولت، ‌قیمت سهام را بالا می برند تا رقیب خود، یعنی كاركنان سایپا را كه باید پول بابت سهام پرداخت كنند از میدان به در كنند.

از همین یك نكته، مشخص شد كه رقابت نابرابر است؛ در یك سو، سازمان اقتصادی كوثر و شستا بدون دغدغه پرداخت پول و با اتكا به منابع بودجه عمومی و طلب از دولت و در سوی دیگر، كاركنان سایپا علاقه مند به آینده شركت قرار دارند كه باید برای هر سهم پول پرداخت كنند..
 با توجه به مصوبه دولت به شركت های زیرمجموعه بنیاد شهید و وزارت رفاه برای دریافت كردن این سهم بابت بدهی، رقابت این دو گروه برای بسیاری از كارشناسان و مردم پرسش برانگیز است.
این در حالی است كه به باور بسیاری از كارشناسان بازار سهام، قیمت واقعی هر سهم سایپا حدود 150 تا 200 تومان است و این گونه افزایش قیمت در خرید بلوك 18 درصدی، نشان دهنده مدیریت نامناسب منابع و بدهی دولت به بنیاد شهید و وزارت رفاه است كه باعث شده سازمان اقتصادی كوثر و شستا قیمت غیر واقعی و رشد خارق العاده قیمت را با اتكا به بدهی دولت به وزارت رفاه و بنیاد شهید عملی كنند.

در حالی كه در این معامله، كاركنان سایپا با اتكا به منابع محدود خود در این رقابت، به شكل واقعی حضور دارد و اگر قرار باشد كه پولی پرداخت شود، این كارگران سایپا هستند كه باید پس از پیروزی احتمالی در این رقابت، پول بابت خرید سهم به دولت بپردازند؛ اما بنیاد شهید یا شستا پس از پیروزی احتمالی در این رقابت نابرابر، پولی پرداخت نخواهند كرد و از جیب دولت به خود دولت خواهند پرداخت.

این موضوع باعث شده كه رقابتی نابرابر برای خرید بلوك 18 درصدی سایپا را شاهد باشیم كه در این رقابت نابرابر، تنها به حقوق كارگران صنعت كشور در سایپا ظلم می شود و دو خریدار دیگر با اتكا به بدهی دولت به وزارت رفاه و بنیاد شهید كه هیچ تلاشی برای آن نكرده اند، هر روز قیمت را بالا می برند و معلوم نیست كه بنا بر چه منطق و سابقه ای، ‌این گونه خرید سهام را خصوصی سازی در شرایطی رقابتی و از طریق بورس ارزیابی می كنند.

در شرایطی كه سازمان اقتصادی كوثر و شستا به نمایندگی از بنیاد شهید و وزارت رفاه با اتكا به طلب خود از دولت،‌ قیمت سهام را به شدت افزایش می دهند، چه مفهوم و شاهدی به ما می گوید كه این كار خصوصی سازی و رقابت برای افزایش كارآیی است و كجای این كار به معنای بهبود وضعیت مالكیت و مدیریت است و كدام مدیر دولتی و شبه دولتی یا بخش عمومی تاكنون توانسته است، بهتر از خودمدیران شركت سایپا وكاركنان آن تحول ایجاد كند؟

آیا دغدغه اصلی خصوصی سازی، ‌انتقال مالكیت سهام ازدولت به شبه دولتی یا نهادهای عمومی یا هدف مترقی دیگری با عنوان افزایش كارایی و بهبود مدیریت مورد توجه بوده است و در صورتی كه یكی از شركت های سازمان اقتصادی كوثر، ‌شستا، ‌وزارت رفاه یا بنیاد شهید پیروز شوند، كدام یك از آنها و با اتكا به كدام تجربه مدیریتی می توانند، بهتر از مدیران سازمان گسترش و وزارت صنایع و كاركنان سایپا عمل كنند؟
 
به باور برخی از اقتصاددانان، هرچند وزارت رفاه و تأمین اجتماعی و شستا، به نمایندگی از 28 میلیون بیمه شده تأمین اجتماعی فعالیت می كنند و در تعریف نهاد عمومی گنجانده می شوند، اما از آن جا كه به خاطر ماهیت اقتصاد گسترده دولتی در ایران، ‌وزیر رفاه و مدیرعامل تأمین اجتماعی و شستا از سوی دولت تعیین می شوند و دولت از طریق بودجه عمومی به این نهادهای عمومی بودجه می دهد، در نتیجه خرید سهام سایپا از سوی وزارت رفاه و بیناد شهید به معنای انتقال مدیریت سازمان گسترش و دولت به بخش خصوصی نیست و عملا نماینده وزارت رفاه و بنیاد شهید در سایپا را نیز دولت یا وزیر رفاه و مدیر شستا و تأمین اجتماعی یا مدیر بنیاد شهید مشخص خواهد كرد.

بر این اساس هم از جهت مالكیت سهام سایپا كه به عنوان بدهی دولت به وزارت رفاه و بنیاد شهید انتقال می یابد و هم از جهت مدیریت این سهام، هیچ یك از معیارهای خصوصی سازی رعایت نمی شود و از این راه، نمی توان شاهد افزایش كارایی مدیریت سایپا باشیم.

پرسش اساسی در این زمینه آن است كه آیا با حضور مدیرانی چون آقای اسكندری از سازمان اقتصادی كوثر یا آقای یزدان جو از شستا كه سابقه مدیریت صنعت خودرو ندارند، می توان شاهد ارتقای كارایی این صنعت بود و اهداف خصوصی سازی و اصل 44 را تحقق بخشید؟

كسانی كه از جیب دولت به جیب دولت می ریزند و از مشكلات ساختاری بودجه عمومی استفاده می كنند نباید گمان كنند كه عرصه صنعت و فعالیت و تولید و فروش و خدمات پس ازفروش سایپا مانند نقل و انتقال منابع عمومی از حساب دولت به نهادهای عمومی و از نهاد عمومی به دولت است و اصولا حضور سازمان هاومدیرانی كه تفكر دولتی دارند به عرصه صنعت، ‌مغایر با اهداف خصوصی سازی است.

این افراد و مدیران دولتی، اگر مدیران خوبی بودند در سازمان تحت مدیریت خود مانند شستا و سازمان اقتصادی كوثر، تحول ایجاد می كردند و وضع مطلوبی را در آن جا پدید می آوردند و به جای تسلط بر مدیریت سایپا، در مجموعه سازمان و شركت های خود سرچشمه تحول می شدند.
این كه با اتكا به پول دولت، قیمت سهام سایپا را تا چهار برابر قیمت طبیعی آن افزایش می دهند و به 600 تومان برسانند نشان دهنده تفكر و علاقه شدید این دو خریدار برای تسلط بر سایپاست تا این شركت جهش یافته صنعتی كه متكی به كارشناسان و كاركنان و كارگران است، به جمع سازمان و شركت های خود بیفزایند و به نام خصوصی سازی، شبه دولتی سازی یا به قول برخی خصولتی سازی كنند و از دولت بگیرند و به دست مدیران شبه دولتی بدهند.

خوب است كه آقایان یزدان جو و اسكندری، ‌گزارش عملكردی از شاخص های اقتصادی شركت های زیرمجموعه و شاخص های مدیریتی خود ارایه دهند و پیش از این كه ژست ایجاد تحول در مدیریت سایپا و خصوصی سازی این شركت كارآمد خودروسازی را داشته باشند، به این پرسش پاسخ دهند كه بدون اتكابه منابع مالی بودجه عمومی و دولت چه تحول شگرفی و چه اقدام مدیریتی را در مجموعه سازمان و شركت های خود ایجاد كرده اند كه حال می خواهند بهتر از كاركنان خود سایپا، تحول ایجاد كنند.

آیا این ظلم به كارگران زحمتكش سایپا نیست كه در یك رقابت نابرابربا منابع دولت، باید قیمت هر سهم سایپا را چهار برابر قیمت طبیعی آن بپردازند تا سهام مورد علاقه خود را از دولت خریداری كنند و مالك بخشی از شركتی باشند كه سال هاست برای آن كار می كنند ‌و زحمت می كشند؟
آیا سازمان بورس، ‌شركت بورس، شورای رقابت، مجلس،‌ شورای عالی اصل 44 و سایر متولیان خصوصی سازی كه به دنبال تحول و توسعه اقتصاد كشور هستند، در برابر این گونه رقابت های نابرابر باید سكوت كنند تا كار از كار بگذرد و دیر هنگام به فكر تذكر و هشدار و توصیه و درس‌ آموزی از گذشته باشند.

در مقابل این پرسش تاریخی همچنان ایستاده ایم كه چرا درك درستی از پارادایم خصوصی سازی و رقابت نداریم و چرا این فرصت تاریخی برای بهبود و تحول و خصوصی سازی را به آسانی و با دخالت مدیران شبه دولتی و مقررات و بودجه و منابع دولتی از دست می دهیم؟

همواره در چنین مواقعی در برابر چشم های بهت زده كارگران صنعتی و نگاه با حیای جوانان و دانشجویان كشور كه به این گونه رقابت های نابرابر نگاه می كنند، در پاسخ به این پرسش سكوت كرده ایم كه چرا در دنیای آكسیوماتیك علم اقتصاد كه برای خود اصول و قواعدی دارد، همچنان خلاف قاعده هایی داریم كه دلایل آن را ریشه یابی نمی كنیم.

در هیچ یك از تجربه كشورهایی كه خصوصی سازی را در اروپای شرقی و ... شاهد بوده اند، سهام شركت ها را از دولت به بخش عمومی و از بخش عمومی به دولت منتقل نكرده اند.
بخش خصوصی تعریف خاص خود را دارد و بخش خصوصی به كسی یا شركتی اطلاق می شود كه به سود شخصی خود و سود و زیان خود و رقابت در شرایط برابر می اندیشند؛ یعنی به زبان ساده دو دو تا چهار تا می كند و حساب یك ریال آن را دارد و از این كه كسی به قواعد بازی  آشنا نباشد و رقابت را نفهمد، اجازه نمی دهد كه حقوق او را نادیده بگیرد.

هرچند بخش خصوصی در ایران ضعیف است و یا به خاطر همین خلاف قاعده ها به رقابت نابرابر پای نمی گذارد، حال كه كاركنان سایپا از حقوق و سهم شركت مورد علاقه خود دفاع می كنند، به آنها احترام بگذارید و در یك رقابت برابر به خرید بلوك 18 درصدی سایپا اقدام كنید.
 
با این حال، باید دید در این هفته و با شرایط جدید اعلام شده، ادامه رقابت خریداران در این ماراتن نفسگیر چگونه خواهد بود و آیا تكلیف این سهم پیش از مجمع مشخص می‌شود و آیا شركت بورس و سازمان بورس اجازه می‌دهند كه بنیاد شهید و وزارت رفاه این سهم را بابت طلب خود و بدهی دولت خریداری كنند یا نه؟



نوع مطلب :
برچسب ها :




درباره وبلاگ


این وبلاگ به منظور سهولت در دسترسی به اخبار روز از سایت های خبری فارس ، تابناک و جهان پدید آمده است. امید است که این وبلاگ رضایت شما کاربران محترم را جلب نماید. با تشکر امیر مقدم

مدیر وبلاگ : امیر مقدم
مطالب اخیر
نویسندگان
صفحات جانبی
نظرسنجی
نظر شما درباره مطالب موجود در این وبلاگ چیست؟









جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :